Selv i den mest miljøvenlige smarte by skal der jo altså køre biler. Det kan så sagtens være elektriske biler som for eksempel Tesla – eller lav-emmisions forbrændingsmotorer. Men køres skal der jo altså. Når vi så kombinerer det forhold med det faktum, at der vil være markant flere fodgængere og cyklister i en “Smart City”, har vi opskriften på en hver reklamemands drøm:

Bilreklame og bilindpakning

Du kender sikkert princippet allerede: Man pakker en bil ind i en speciel folie med et reklamebudskab – og så bliver den ellers set af alt og alle. Princippet med at have reklamer på biler er jo ingenlunde nyt – men folieindpakning er af relativt nyere dato. Og bilreklamer er hamrende effektive!

Disse ofte ganske farvestrålende køretøjer ses jo i gadebilledet af både andre bilister og af de føromtalte fodgængere. Oven i købet også når bilen holder parkeret.

Der er en bonus for bilejeren i en professionelt udført folieindpakning – altså en bilindpakning – som mange ikke lige tænker over som det første: Bilens lak er absolut og 100% beskyttet mod solen, smårider og nedbrydning af sur regn etc. Det betyder i praksis, at når reklamefolien tages af, står bilen som nylakeret stadigvæk.

Det er en af årsagerne til, at for eksempel taxa-branchen elsker metoden: Deres frikørte biler står lakeringsmæssigt som nye, når de sælger dem-

Markedsføring på hjul

Det er vist fair nok at kalde det for rullende markedsføring, der samtidig gør bilejeren til vinder. Dels får køretøjets ejer jo betaling for at køre med reklamen, og dels får han en bedre beskyttet bil.

Faktisk er det ikke kun personbiler, der indpakkes. Det er også varevogne, kassevogne, busser og sågar togstammer, der kan wrappes helt eller delvist i folie.

Se for eksempel denne togstamme, der er indpakket i reklamefolie:

Det er ret overbevisende, ikke?